RTM-hjælp sikrer 300.000 kr. ekstra i erstatning

Fra betroet medarbejder til millionsvindler

Foto: sn.dk Morten D. Christensen
Foto: www.jernpladsen.dk

Af: Nickolaj Sander

 

Et uforpligtende forsikringstjek blev til en værdifuld hjælp, da Sidesporet oplevede, at en del af deres virksomhed stod i flammer. RTM endte med at sikre en stor stigning i erstatningsbeløbet, og ifølge Sidesporets chef, Kasper Lomholdt, var RTMs hjælp uvurderlig, da forsikringsselskabet slog knuder.

 

Når noget lyder for godt til at være sandt, så er det som regel så- dan. Det var Kasper Lomholdts indstilling, da han første gang blev præsenteret for et eventuelt samarbejde med RTM. Han blev tilbudt et gratis, uforpligtende forsikringstjek af Sidesporets forsikringer – et tilbud, som efter lidt overvejelser blev accepteret.

 

”Jeg har ikke så meget forstand på forsikringer, og det er ikke noget, som jeg gider bruge så meget tid på. Derfor var jeg i første omgang ikke så lydhør over for tilbuddet – men jeg synes alligevel, at det lød spændende. Og når ja, når det ikke kostede mig noget, så var det værd at prøve”, siger Kasper Lomholdt.

 

Blot to uger efter at Sidesporets forsikringstjek var sat i gang, opstod der en brand i den ene af firmaets afdelinger. Det var en badeanstalt, der brændte, og der skete skader for knap halvanden million kroner. Kasper Lomholdt valgte, da forsikringsselskabet i første omgang ikke var samarbejdsvillige, at kontakte RTM for at få hjælp. Herefter kom RTMs Klaus Nordgren ind i billedet, og det blev afgørende for det videre forløb.

 

”Jeg havde en følelse af, at vores forsikringsselskab forsøgte – med alle kneb – at slippe uden om de skader, der var sket. Og i det forløb var Klaus en god støtte hele vejen igennem – en støtte, der gjorde, at vi endte med et tåleligt erstatningsbeløb, der var flere hundredetusind over, hvad forsikringsselskabet ellers ville have givet os”, siger Kasper Lomholdt.

 

RTMs repræsentant Klaus Nordgren fortæller, at han har mødt flere kunder, der er endt i en skadesituation lignende Sidesporets. Udfordringen er, at kunden bliver efterladt alene ved bordet, hvis en skadesag skal diskuteres. Med en mægler får man en professionel sidemakker.

 

”Sagen her viser gevinsten ved at have en mægler, når man sidder i en skadesituation. Hvis der sker en skade, så tager vi nemlig kundens ansvar”, siger Klaus Nordgren.

 

Sidesporet er en såkaldt non-profit fond, der har til formål at skabe arbejdspladser og kultur. De har vokset sig til en størrelse, hvor man nu beskæftiger 125 mennesker. Derfor betyder det meget for Kasper Lomholdt, at han fremadrettet kan overlade ansvaret for sine forsikringer til RTM. Det giver den tryghed tilbage, som blev udfordret i forbindelse med brandskaden.

 

”Nu har vi betalt omkring 200.000 kroner i forsikringspræmie år efter år i over 20 år, og derfor havde jeg en tro på, at alt var i orden. Det var det så ikke – og gennemgangen fra RTM og Klaus har vist flere mangler, som jeg havde en forventning om, at vores assurandør havde tjek på”, siger Kasper Lomholdt.

 

Fra RTMs side mener Klaus Nordgren, at sagen viser, at det til tider kan være et problem, hvis en kunde med særlige behov bliver tilbudt et standardprodukt.

 

”Hvis du vælger at blive betjent direkte af et forsikringsselskab, så kan du risikere at få et onesize-produkt. Det kan passe på nogen områder, men der kan også være mangler eller forsikringsprodukter, som det enkelte selskab ikke har på ”hylden”. Med en mægler får du et skræddersyet produkt og vi sørger for, at der er flere hylder at vælge fra. Vi lover, at du får forsikringer, der passer præcis til din virksomhed – både på dækninger og på pris”, siger Klaus Nordgren.

Af: Nickolaj Sander

 

For cirka tre år siden konstaterede Jernpladsens A/S direktør, Henning Christensen, at hans firma tabte penge. En nedslående opdagelse for de fleste virksomhedsejere – men nyheden skulle vise sig at sætte gang i noget helt specielt. Det blev starten på en tid med spionkameraer, der dækkede hver en afkrog af virksomheden, og en mistænkeliggørelse af alle i og omkring Jernpladsen A/S. For regnskaberne indikerede, at nogen havde held med at svindle millioner ud af Henning Christensens firma.

 

”Jeg begyndte at lede alle vegne efter svar. Jeg oplevede, at jeg gik og skulede til alle i organisationen. Det var en frygtelig oplevelse”, siger Henning Christensen.

 

Henning begyndte i samarbejde med sin revisor at gennemgå alt i virksomheden. Det gjaldt alt, der kom ind i virksomheden og alt, der kom ud derfra. Jernpladsen A/S er en genvindingsvirksomhed, der omdanner jern- og metalskrot til nye, værdifulde råvarer. Derfor ligger der ofte store mængder skrot på pladsen, hvorfor det var oplagt for Henning at tro, at det var tyveri, der var skyld i de store tab i regnskabet.

 

Den tese betød, at Jernpladsen A/S intensiverede overvågningen på pladsen, men uden held. Der var nemlig tale om en helt anden form for tyveri. Henning Christensen konstaterede efter et års tid i uvished, at de mængder, som de troede blev stjålet, aldrig nogensinde havde været på pladsen. Det viste sig, at en medarbejder hos Jernpladsen A/S i samarbejde med en kunde vejede fiktivt skråt ind, så det lignede at en kunde havde været forbi med flere tons skråt, selvom der blot var tale om et par hundrede kilo. På den måde fik kunden udbetalt meget store beløb for meget lidt – og så fik den pågældende medarbejder en andel af dette.

 

Havde forsikret sig mod svindel

Da det var klart, hvilken medarbejder der stod bag, var det en blanding af lettelse og skuffelse, Henning Christensen sad tilbage med.

 

”Det rørte mig dybt. Det var en medarbejder, som jeg nærede stor tillid til. Men jeg var selvfølgelig også lettet over at få lukket sagen og få afskediget og anmeldt manden bag, så der ikke længere fossede penge ud af virksomheden”, siger Henning Christensen.

 

Henning var i første omgang afklaret med, at pengene aldrig kom igen. Det var først, da hans mægler – os i RTM – kom ind i billedet, at den mulighed åbnede sig. Under en forsikringsgennemgang foretaget af vores mægler, Ulrik Eriksen, havde vi, i samarbejde med Jernpladsen A/S, tegnet en kriminalitetsforsikring til virksomheden. Den beslutning blev nu afgørende.

 

”Jeg ringede til Ulrik – han var faktisk på ferie – men han tog sig tid til at tale med mig, og han kunne mærke, hvor følelsesmæssigt berørt jeg var. Han sagde til mig, at jeg skulle slå koldt vand i blodet, for ifølge ham var der bestemt mulighed for at få pengene igen”, siger Jernpladsens direktør.

 

RTM var med hele vejen

Efterfølgende blev kundens forsikringsselskab involveret i sagen, og herefter gik en kompleks proces i gang, hvor tabet skulle gøres op. Hos RTM sørgede vi blandt andet for, at sagen endte det rigtige sted.

 

”Det var vigtigt for mig at få sat de relevante procedurer i gang så hurtigt som muligt. Især i en særlig sag som denne, hvor det var vigtigt at få kunden til at føle, at vi levede op til vores ansvar. Og her var vores fornemmeste opgave at sørge for, at sagen blev behandlet korrekt af forsikringsselskabet”, siger Ulrik Eriksen, mægler hos RTM.

 

Afgørelsen i sagen endte ud i, at forsikringsselskabet udbetalte en millionerstatning til Jernpladsen A/S, som dermed dækkede tabet. Det skete efter længere tids tovtrækkeri, hvor forsikringsselskabet forsøgte at nå et kompromis, der lå et stykke fra det reelle tab. Men efter et langt, sejt træk med Jernpladsen A/S og RTM på den ene side, og forsikringsselskabet på den anden, faldt sagen ud til Henning Christensen og Jernpladsens fordel.

Foto: www.linkedin.com
Foto: www.linkedin.com

Kasper Lomholdt

Chef, Sidesporet

Tel. 23 80 68 66

kasper@sidesporet.dk

Foto: www.jernpladsen.dk
Foto: www.jernpladsen.dk

Henning Christensen

Direktør, Jernpladsen a/s

Tel. 40 50 73 83

henning@jernpladsen.dk